Jak w biurze powinna być temperatura?
Temperatura
powietrza wpływa w bardzo dużym zakresie na wydajność pracy. Pracownik nie może
wykonywać swoich zadań zarówno w zbyt wysokiej, jak i zbyt niskiej
temperaturze. Optymalna temperatura w biurze to. ok. 22 stopni C. Poniżej 18
stopni C. temperatura nie pozwala na normalne wykonywanie pracy, podobnie jak
temperatura powyżej 24 stopni C. Z uwagi na ten fakt biuro powinno być
wyposażone w system ogrzewania, a także klimatyzacji. Jeżeli chodzi o to
pierwsze rozwiązanie to w polskich
warunkach jest ono normą. W naszym kraju w okresie zimowych na zewnątrz panują tak
niskie temperatury, że brak ogrzewania mógłby grozić nawet zamarznięciem.
Jeżeli chodzi natomiast o klimatyzację to ciągle nie jest ona standardem.
Najczęściej funkcję w tym zakresie pełni wiatrak stojący lub zlokalizowany na
biurku. Takie urządzenie wpływa na zmniejszenie temperatury, jednak nie w
sposób znaczący. W krajach położonych na południu klimatyzacja jest konieczna,
gdyż tam notowane są znacznie wyższe temperatury niż w Polsce. Użytkowanie
klimatyzacji jest znacznie tańsze niż użytkowanie ogrzewania, pomimo iż jest
ona zazwyczaj zasilana energią elektryczną. Warto również zauważyć, że organizm
ludzki jest tak skonstruowany, że znacznie bardziej odczuwa zimno niż gorąco.
Wynika to z faktu, ze na powierzchni ciała człowieka znajduje się kilkukrotnie więcej
receptorów odpowiedzialnych za odczuwania zimna, niż za odczuwanie ciepła.
Istotne jest również to, że niska temperatura może prowadzić do zmarznięcia. Wysoka
temperatura również jest szkodliwa i może prowadzić do przegrzania, lecz takie
przypadki są znacznie rzadsze.
Formy ogrzewania przestrzeni biurowych
W
biurach najczęściej korzysta się z ogrzewania gazowego. W takim przypadku warto
zainstalować osobny licznik w każdym wynajmowanym lokalu co umożliwia kontrolę
wydatków. W celu redukcji wydatków można również zamontować na kaloryferach lub
grzejnikach elektroniczne regulatory temperatury, tak aby w godzinach w których
biuro nie jest użytkowane utrzymywana była niższa temperatura. W okresie zimowym
nie ma możliwości zupełnego wyłączenia ogrzewania, gdyż w przypadku gdy w
biurze temperatura spadnie poniżej zera grozi to zarznięciem rur centralnego
ogrzewania, a w konsekwencji ich
popękaniem. Wynika to z faktu, że woda po zmarznięciu zwiększa swoja objętość
co powoduje rozsadzenie naczyń, w których się znajduje. W takim przypadku
zajdzie konieczność wymienienia instalacji grzewczych co wiąże się z ogromnymi
wydatkami. Ponadto po uszkodzeniu rur zachodzi duże ryzyko zalania budynku,
jeżeli w odpowiednim momencie nie dojdzie do reakcji.
Kontakt z Nami
Wirtualne
biuro w Rzeszowie, Jarosławiu oraz Przeworsku zapewnia dogodne warunki pracy. Serdecznie
zapraszamy do kontaktu.