1. Wybór dokumentu
Dokument ten nie jest obowiązkowy w każdym przypadku. Wiele przedsiębiorców decyduje się jednak na powołanie prokurenta.
- W panelu bocznym wybierz zakładkę „Dokumenty”.
- Na liście dokumentów wybierz opcję „Uchwała w sprawie prokury” (strzałka nr 1 na obrazku).
- Następnie kliknij „Wybierz” (strzałka nr 2 na obrazku), aby przejść do edycji i zatwierdzenia dokumentu.
2. Wypełnianie dokumentu
Aby uzupełnić uchwałę o powołanie prokury, musisz wpisać numer uchwały i datę w miejscu wskazanym przez strzałkę nr 1 na obrazku znajdującym się poniżej. Zwykle będzie to numer 1, zakładając, że zarząd Twojej spółki nie podjął wcześniej żadnych uchwał. Następnie kliknij przycisk „Dodaj” (strzałka nr 2 na obrazku). Pojawi się okienko, w którym będziesz mógł wpisać dane prokurenta, co pozwoli na formalne uzupełnienie dokumentu.
3. Dodanie danych Prokurenta
Teraz wyświetli Ci się okienko, w którym będziesz mógł wpisać dane prokurenta. Są to standardowe dane, takie jak imię i nazwisko, numer PESEL oraz ewentualnie dane paszportowe, jeżeli prokurent nie posiada numeru PESEL. Te podstawowe dane wpiszesz w polach wskazanych przez strzałkę nr 1 na obrazku poniżej.
Na początek należy podać dane adresowe Prokurenta (strzałka nr 3 na obrazku znajdującym poniżej). Upewnij się, że wszystkie informacje są poprawne i aktualne.
Następnie musisz wskazać rodzaj Prokury (strzałka nr 2 na obrazku znajdującym poniżej). Masz do wyboru dwa rodzaje Prokury:
- Prokura samoistna: Prokurent może składać oświadczenia w imieniu spółki samodzielnie. Oznacza to, że ma pełne uprawnienia do działania bez konieczności współdziałania z innymi osobami.
- Prokura niesamoistna: Wymaga współdziałania Prokurenta z członkiem zarządu. Oznacza to, że na przykład umowę w imieniu spółki muszą podpisać zarówno Prokurent, jak i członek zarządu. Sam podpis Prokurenta nie wystarczy.
W tym miejscu należy też określić, czy Prokura jest ograniczona do oddziału. Prokura może być ograniczona do oddziału, jeśli spółka posiada takie jednostki. W takiej sytuacji mówimy o prokurze oddziałowej. Oznacza to, że prokurent może składać oświadczenia w imieniu spółki tylko w zakresie spraw dotyczących wyodrębnionego oddziału. Tego rodzaju prokura jest przydatna, gdy zarządzanie poszczególnymi oddziałami spółki wymaga wyraźnego rozgraniczenia kompetencji.
Po wprowadzeniu danych adresowych i wyborze rodzaju Prokury, upewnij się, że wszystkie informacje są prawidłowe. Jeżeli tak możesz wcisnąć przycisk „Zapisz” (strzałka nr 4 znajdująca się na obrazku znajdującym się poniżej)
Następnie zatwierdź swój wybór, aby zakończyć proces. Jeżeli Prokurentów jest więcej niż jeden, proces dodawania Prokurenta należy powtórzyć, aż do momentu, gdy dane wszystkich Prokurentów zostaną wypełnione. Procedura podpisania uchwały o ustanowieniu prokury wygląda analogicznie jak w przypadku umowy spółki, listy wspólników oraz oświadczenia o pokryciu kapitału zakładowego.
Szczegółową instrukcję podpisania umowy spółki znajdziesz w artykule dotyczącym zawierania umowy spółki w systemie S24, w kroku nr 17 i 18. Co ważne, uchwałę o ustanowieniu prokury powinni podpisać wszyscy członkowie zarządu (odwołać prokurenta może natomiast każdy członek zarządu samodzielnie).
Oświadczenie Prokurenta
Warto pamiętać, że w związku z ustanowieniem prokury konieczne będzie dołączenie do wniosku o wpis spółki do rejestru oświadczenia Prokurenta, w którym wyrazi on swoją zgodę na pełnienie funkcji i oraz poda swój adres do doręczeń.➜ przejdź do wzoru oświadczenia Prokurenta