Na czym polega amortyzacja podatkowa?
Amortyzacja
podatkowa polega na tym, że w przypadku nabycia pewnych środków trwałych nie uwzględniamy ich wartości w całości jako koszt uzyskania przychodu, lecz uwzględniamy na tę potrzebę
tylko ułamek tej wartości określony jako kwotę stanowiącą wartość zużycia ww.
środka. Aby przedmioty podlegały odpisom amortyzacyjnym muszą być one zaliczone
to tzw. kategorii środków trwałych, a tym samym zgodnie z ustawą o rachunkowości
konieczne jest spełnienie następujących przesłanek. Przede wszystkim przedmioty te
muszą być przydatne do wykonywania działalności gospodarczej. Po drugie
przewidywany okres ich przydatności w tym zakresie musi być dłuższy niż rok.
Nie są zatem środkami trwałymi przedmioty podlegające szybkiemu zużyciu takie
jak np. przedmioty jednorazowego użytku.
Ustalenie wartości środka trwałego na potrzeby amortyzacji
Wartość
lokalu mieszkalnego na potrzeby odpisów amortyzacyjnych w przypadku odpłatnego
jego nabycia ustala się według ceny zakupu, natomiast gdy nabycie nastąpiło
nieodpłatnie według wartości rynkowej. Istnieje również uproszczona metoda
ustalenia wartość lokalu mieszkalnego. Jeżeli podatnik sam wybudował lokal
mieszkalny jako jego wartość przyjmuje się koszt jego wytworzenia. Podstawową stawką amortyzacyjną jest 1,5
proc. Oznacza to, że można odliczać od przychodu 1,5 % wartości mieszkania (w
przypadku własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego stawka ta
wynosi 2,5 proc.), co oznacza że umorzenie amortyzacji następuje dopiero po 60
latach. Nie dotyczy to lokali niemieszkalnych, w których okres amortyzacji może
wynosić nawet tylko 40 lat (2,5 proc. rocznie). Oczywiście wynajmujący może
stosować dłuższe okresy amortyzacji, i w niektórych przypadkach może mu się to
opłacać. Przepisy stwarzają także możliwość amortyzacji o większej wartości, a
mianowicie 10 procent rocznie. W takim przypadku umorzenie amortyzacji nastąpi
już po 10 latach. Warunkiem w tej sytuacji jest to, aby lokal był używany co
najmniej 60 miesięcy oraz to, aby przedsiębiorca wydał na modernizację lokalu kwotę
odpowiadająca co najmniej 30 % jego wartości. Nie zawsze jednak skorzystanie z
skróconego okresu amortyzacji jest korzystne dla przedsiębiorcy.
Obsługa księgowa wynajmu
W
naszym biurze rachunkowym oferujemy obsługę księgową osób zajmujących się wynajmem prywatnym oraz firmowym. Zapraszamy do współpracy zarówno osoby dla
których wynajem mieszkania jest dodatkowym źródłem dochodu jak i
przedsiębiorców zajmujących się tym na szeroką skalę. Zajmujemy się również
obsługiwaniem płatności z tytułu najmu. Nasze biura znajdują się w Przeworsku,
Jarosławiu oraz Rzeszowie. Planujemy otworzenie placówki także w mieście
Przemyśl. Obsługę prawną biura rachunkowego zapewnia Kancelaria Radcy Prawnego,
której dane znajdziesz tutaj.