Biuro zakładania i rejestracji spółek w Krakowie
ul.
ul. Dajwór 14/19, 31-052 Kraków
NIP: 6762621904
KRS: 0000982529
REGON: 522590569
Organ rejestrowy:
Sąd Rejonowy dla Krakowa Śródmieścia w
Krakowie, XI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
kapitał zakładowy: 5 000 zł w całości pokryty
witryna:
https://24wirtualne-biuro.pl/zakladanie-spolek-krakow
tel.
+48 724 046 783
+48 726 066 462
Dlaczego musisz
zgłosić zmianę danych Twojej spółki do KRS?
Taki masz obowiązek.
Po pierwsze brak
aktualizacji danych w KRS może spowodować, że Sąd rejestrowy zdecyduje o
wszczęciu postępowania przymuszającego. W postępowaniu tym Sąd będzie nakładał
na członków zarządu jako osoby fizyczne kary pieniężne, tak aby skłonić ich do
realizacji obowiązku zgłoszenia wniosku aktualizacyjnego do KRS.
Po drugie aktualizacja
zmian w KRS leży w Twoim interesie ekonomicznym. Twoi kontrahenci i Klienci
powinni wiedzieć jakie są aktualne dane Twojej spółki, kto zasiada w jej
zarządzie oraz czy posiada ona prokurentów.
Jak przygotować
potrzebne dokumenty?
Formularze
elektroniczne służące do składania wniosku o zmianę wpisu w KRS są dostępne w
Internecie w systemie s24 oraz Portalu Rejestrów Sądowych. Wystarczy wybrać
rodzaj zmiany jaka Cię interesuje oraz wpisać dane spółki i wszystkie
formularze zostaną wygenerowane automatycznie. Oczywiście będziesz musiał je
wypełnić oraz załączyć obligatoryjne załączniki. Systemy te są częściowo
intuicyjne, jednak nadal zdarzają się problemy techniczne. Możesz skorzystać ze wsparcia naszych konsultantów pod numerami + 726 066 462 lub +
724 046 783. Istnieje możliwość udzielenia pomocy zdalnej także przez
wirtualny lub zdalny pulpit. Infolinia s24 oraz PRS jest zwykle mocno obciążona dlatego
jeżeli chcesz szybko otrzymać doraźną pomoc najlepiej skonsultuj się z
zewnętrznym konsultantem technicznym działającym na zasadach komercyjnych.
Jakie zdarzenia
wymagają aktualizacji wpisu KRS
Złożenia wniosku o
aktualizację wpisu w KRS wymagają takie zdarzenia takie jak:
- powołanie lub odwołanie
członka zarządu labo prokurenta,
- każda zmiana umowy
spółki,
- zmiana adresu siedziby
spółki,
- podwyższenie kapitału
zakładowego,
- sprzedaż udziałów w
spółce.
Powołanie lub odwołanie
członka zarządu
Członek zarządu może
być w każdej chwili odwołany przez wspólników spółki, nawet bez jakiegokolwiek
powodu. Oczywiście, w przypadku gdy członek zarządu wykonuje swoje obowiązki na
podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej umowa ta nie wygasa
automatycznie z odwołaniem. Po odwołaniu członka zarządu wspólnicy muszą
powołać nowego, jeżeli był to jedyny członek zarządu. Spółka nie może działać
bez zarządu, dlatego jeżeli wspólnicy nie wywiążą się z tego obowiązku organ
rejestrowy będzie musiał wszcząć postępowanie przymuszające. Nie można również
zapomnieć o tym, że nowy członek zarządu musi wyrazić zgodę na pełnienie
funkcji oraz posiadać pełną zdolność do czynności prawnych, a także nie być
karany za niektóre przestępstwa. Warto to sprawdzić przed podjęciem uchwały,
gdyż powołanie na stanowisko członka zarządu osoby, która nie spełnia tych
wymagań jest nieskuteczne, a więc wniosek zostanie oddalony, a opłata sadowa
przepadnie w całości. We wniosku o zgłoszenie danych nowego członka zarządu
należy wpisać jego numer PESEL, a jeżeli go nie posiada numer i serię dokumentu
tożsamości. Warto przed przygotowaniem zgłoszenia przygotować te dane.
Zmiana adres siedziby
spółki
Jeżeli w umowie podałeś
tylko nazwę miasta, w którym będzie się znajdować siedziba Twojej spółki jeżeli
chcesz zmienić adres siedziby spółki w obrębie tego samego miasta nie musisz
zmieniać umowy. Do zmiany adresu spółki wystarczająca jest uchwała zarządu, na
podstawowej której adres siedziby spółki zostanie przeniesiony. Jest to spore
udogodnienie. gdyż zmiana spółki zwłaszcza w formie aktu notarialnego łączy się
ze sporymi kosztami. Możesz także przenieść siedzibę do wirtualnego biura Kraków.
Podwyższenie kapitału
zakładowego
Podwyższenie kapitału
zakładowego to operacja, która najczęściej jest umotywowana zamiarem
polepszenia zdolności kredytowej lub uwiarygodnieniem w oczach kontrahentów.
Podwyższenie kapitału zakładowego polega na tym, że nowi wspólnicy obejmują
udziału w podwyższonym kapitale zakładowym lub też zwiększa się wartość lub
liczba lub wartość udziałów przysługujących dotychczasowym wspólnikom spółki.
Sprzedaż udziałów w spółce
Do zgłoszenia aktualizacyjnego należy dołączyć kopię umowę w wersji papierowej
z podpisem notarialnie poświadczonym. W terminie 3 dni od złożenia wniosku
należy przesłać do Sądu oryginał tej umowy. Podpis pod tą umową może być
poświadczony przez polskiego lub zagranicznego notariusza. W tym drugim
przypadku wymagana jest jednak legalizacja dokumentu, chyba, że notariusz
pochodzi państwa objętego konwencją haską i wówczas wystarczy o zaopatrzenie
dokumentu w klauzulę apostille. Z niektórymi państwami, np. Ukrainą i Czechami
łączy Polskę umowa międzynarodowa dotycząca wzajemnego uznawania dokumentów.
Gdy podpisy pod umowa sprzedaży został oświadczony przez notariusza z tego państwa
nie jest wymagana ani klauzula apostille, ani legalizacja dokumentu. W każdym
jednak przypadku do umowy, jeżeli nie została ona sporządzona w języku polskim należy
dołączyć jej tłumaczenie sporządzone przez tłumacza przysięgłego. Można uniknąć
tego wydatku sporządzając umowę w języku polskim, lub z polską wersją językową.
W systemie s24 natomiast istnieje możliwość sporządzenia umowy sprzedaży
udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością wyłącznie w języku polskim.
Gotowa spółka, a
zamiana danych w rejestrze
W przypadku zakupu
gotowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością należy zgłosić fakt, że spółka
ma nowych właścicieli (wspólników - udziałowców) do Krajowego Rejestru
Sadowego. Jeżeli zakupujesz spółkę w naszej firmie wszystkie te formalności
załatwimy za Ciebie. Koszt usługi jest wliczony w cenę spółki. W przypadku
nabycia nowej spółki będziesz musiał liczyć się z obowiązkiem wniesienia opłaty
sądowej w kwocie 200 zł i opłaty za ogłoszenie w kwocie 100 zł. W przypadku gdy
spółka była zawiązywana w Kancelarii notarialnej opłata sądowa jest o 50 zł
wyższa.
Na kim ciąży obowiązek
zgłoszenia zmian danych spółki do rejestru
Obowiązek ten ciąży na
członkach zarządu. To te osoby są zobowiązane do przegotowania wszystkich
potrzebnych dokumentów lub zlecenia tego innej firmie, np. Biuro Zakładania i
rejestracji spółek, które ma swoją siedzibę w Krakowie. Jeżeli członek
zarządu zdecyduje się na zlecenie tych czynności wszystkie formalności będzie
mógł załatwić samodzielnie lub w biurze przy ul. Świętego Filipa 23/ lok. 3. Przed
spotkaniem możesz odbyć bezpłatną rozmowę telefoniczną, w trakcje której
dowiesz się jakie dokumenty będą potrzebne i ile będzie kosztować usługa. Oczywiście
można też wszystkie te sprawy załatwić samodzielnie.
Zgłoszenie sprawozdania
finansowego do KRS
Każda spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością ma co do zasady obowiązek zgłoszenia
sprawozdania finansowego ze swojej działalności za dany rok obrotowy.
Sprawozdanie to jest sporządzane przez księgowego obsługującego daną firmę lub
biuro rachunkowego. Dokument ten wymaga jednak zatwierdzenia przez wspólników
spółki oraz zgłoszenia do KRS. Zgłoszenie sprawozdania finansowego następuję
również przez Internet, a odpowiedzialny za tę czynności jest zarząd spółki. W
uchwale o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego wspólnicy decydują również o
podziale zysku lub pokryciu strat spółki. Dostęp do sprawozdania finansowego
danej spółki ma dostęp każdy zainteresowany, nie ma w tym celu potrzeby
wykazania interesu prawnego. Jeżeli zatem chcemy nawiązać z jakimś podmiotem
współpracę warto zapoznać się z dokumentami finansowymi dotyczącymi tego
podmiotu ujawnionymi w KRS. Koszt sporządzenia sprawozdania finansowego zwykle
odpowiada wynagrodzeniu biura rachunkowego za 1 lub 2 miesiące prowadzenia
księgowości. Z tytułu zgłoszenia dokumentu sprawozdania finansowego do rejestru
pobierana jest opłata w kwocie 40 zł. Ponadto każde sprawdzanie finansowe podlega
publikacji w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, której koszt w kwocie 100 zł
obciąża Wnioskodawcę.
Co, w przypadku gdy Sąd
wezwie do uzupełnienia braków wniosku?
Taka sytuacja oznacza,
że jakiś dokument nie został dołączony do wniosku wobec czego należy terminie 7
dni od otrzymania tego wezwania przesłać do Sądu brakujący dokument. Jeżeli
uważamy, że Sąd rejestrowy się pomylił i brakujący dokument nie jest potrzebny
lub został załączony najlepiej skierować do Sądu pismo wyjaśniające. W
przypadku, gdy nie uzupełnisz braków formalnych wniosku Sąd może w zależności
od tego czego przedmiotowy brak dotyczył podjąć decyzję o zwróceniu wniosku lub
nawet jego oddaleniu.
Zwrot wniosku
Zwrot wniosku dotyczy
sytuacji, gdy formularze nie zostały wypełnione w sposób prawidłowy. Jeżeli
zgadzamy się decyzją Sądu należy wówczas w terminie 7 dni od otrzymania zarządzenia
o zwrocie wniosku złożyć wniosek o ponownie. Nie musimy ponownie dołączać
dokumentów dołączonych do pierwotnego wniosku, ani opłaty sądowej wystarczy, że
w nowym zgłoszeniu znajdzie się wniosek o zaliczenie oryginałów dokumentów oraz
opłaty złożonej w poprzednim postępowaniu na poczet nowego postępowania
(koniecznie należy podać sygnaturę akt, aby ułatwić Sądowi lub referendarzowi sądowemu zlokalizowanie akt postępowania). Jeżeli błędne
wypełnienie formularza wynikała z błędu systemu, który nie został usunięty najlepiej
skierować do Sądu pismo wyjaśniające. W przypadku gdy uda się złożyć ponowny
wniosek w terminie to za datę złożenia wniosku będzie się uważać dzień przesłania
do Sądu pierwotnego wniosku, który został zwrócony. Jeżeli nie zmieścisz się w
terminie możesz złożyć wniosek ponownie, w takim przypadku jednak warto
przesłać Sądu wniosek o zwrot opłaty sądowej i za ogłoszenie, który będzie
zawierał numer konta.
Oddalenie wniosku
Oddalenie wniosku
oznacza, że formularze zostały uzupełnione prawidłowo i wszystkie wymagane
dokumenty dołączone do wniosku jednak sam wnioski jest merytorycznie
niezasadny, np. umowa sprzedaży udziałów w spółce jest nieważna z powodu braku
zachowania wymaganej formy czynności prawnej lub zgody osoby trzeciej. W takiej
sytuacji opłata sądowa nie jest Wnioskodawcy zwracana. Sąd zwróci natomiast opłatę
za ogłoszenie w kwocie 100 zł, gdyż z uwagi na oddalenie wniosku publikacja w
biuletynie nie nastąpiła. Jeżeli nie zgadzasz się z decyzją organu rejestrowego
możesz złożyć wniosek o uzasadnienie orzeczenia, a po jego otrzymaniu złożyć
środek zaskarżenia. Co ważne organ rejestrowy może zmienić swoją decyzję w
ramach samokontroli. W praktyce dotyczy to oczywistych błędów lub wynikających problemów
technicznych. Możesz również ponownie złożyć wniosek o wpis, jednak najczęściej
w takim przypadku konieczne jest sporządzenie na nowo jednego lub kilku
dokumentów źródłowych.
Jaki Sąd jest właściwy dla spółek zarejestrowanych w Krakowie?
Jeżeli Twoja spółką ma siedzibę w Krakowie wniosek o aktualizację danych w KRS adresuj do Sądu Rejonowy dla Krakowa Śródmieścia w Krakowie, XI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego.
Czy elektronizacja
postępowania rejestrowego dotyczy też starych spółek?
Tak. W sposób
elektroniczny należy zgłaszać nie tylko aktualizację danych spółek, które
zostały zarejestrowane za Pośrednictwem Portalu Rejestrów Sądowych, ale także
spółek, które zostały zarejestrowane w trybie papierowym nawet wiele lat temu.
Oznacza to, że osoby wypełniające do tej pory wnioski do KRS w formie
papierowej, a nie posiadające umiejętności obsługi komputera muszą szukać
pomocy przy załatwianiu tego rodzaju czynności u osób trzecich.
Ile będzie trwało
załatwienie wszystkich formalności
W Biurze zakładania
i rejestracji spółek wszystkie formalności możesz załatwić w ciągu jednego
dnia. Niestety na publikację zmienionych danych, a więc rozpatrzenie Twojego
wniosku będziesz musiał czekać trochę dłużej. Sądy rejestrowe są dość
obciążone, dlatego też o ile wnioski i rejestrację nowych spółek są traktowane
priorytetowo to na wpis aktualizacyjny będziesz musiał poczekać trochę dłużej.
Pamiętaj jednak, że większość zdarzeń gospodarczych, np. powołanie członka zarządu,
czy odwołanie prokurenta wywołuje skutki prawne już z chwilą podjęcia stosownej
uchwały, a sam wpis do rejestru ma wyłącznie charakter potwierdzający. Jest to
oczywiście ważna informacja dla twoich kontrahentów, ale możesz zacząć pracę od
razu, gdyż nie musisz czekać na informację z KRS.
Jakich danych nie muszę
zgłaszać do KRS?
Teoretycznie, w
przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie musisz aktualizować w KRS
danych dotyczących adresu Twojej strony internetowej lub poczty e-mail. Warto
jednak aktualizować te dane, gdyż umożliwiają one proces kontaktowania się z
osobami potencjalnie zainteresowanych współpracą z Twoją firma oraz pozytywnie
wpływa na aspekty marketingowe.