Umowa o zakazie konkurencji pracownika z pracodawcą
Pracodawcy
coraz częściej zawierają z pracownikami dodatkowe umowy na podstawie, których
pracownicy nie mogą podejmować działalności konkurencyjnej w stosunku do
swojego pracodawcy w trakcie trwania stosunku pracy. Przez działalność
konkurencyjną należy rozumieć zarówno wykonywanie obowiązków na rzecz
pracodawcy działającego w konkurencyjnej branży jak i też prowadzenie w tym
zakresie działalności gospodarczej na własny rachunek. W przypadku złamania
takiej umowy przez pracownika grozi mu odpowiedzialność odszkodowawcza, w tym możliwość
zażądania przez pracodawcę zapłaty przewidzianej w umowie kary pieniężnej.
Kiedy warto zawrzeć umowę o zakazie konkurencji?
Umowy
o zakazie konkurencji są zawierane zarówno w ramach stosunku pracy, jak i
stosunków cywilnoprawnych. Umowy takie są popularne zwłaszcza w przypadku
kontraktów menadżerskich. Kontrakty takie polegają na samozatrudnieniu osoby na
ważnym, odpowiedzialnym stanowisku w firmie. Kontrakty takie minimalizują
koszty zatrudnienia, gdyż w takim przypadku zatrudniona osoba samodzielnie
pokrywa składki na ubezpieczenie społeczne, najczęściej deklarując najniższa
podstawę wymiaru. Przy wykonywaniu działalności gospodarczej pracownicy bardzo często
mają dostęp do ważnych z punktu widzenia firmy informacji. Informację te
dotyczą między innymi sposobu przeprowadzania transakcji. Jeszcze w większym
zakresie są chronione dane osobowy Klientów. Umowy o zakazie konkurencji mają na celu
uniknięcie sytuacji, iż pracownik lub osoba świadcząca usługi na rzecz firmy
wykorzysta uzyskaną w trakcie zatrudnienia wiedzę w celu otworzenia własnej
firmy lub co gorsze sprzeda ją konkurencji. Takie działania są niezgodne z
zasadami uczciwości, a dodatkowo godzą w zasady wolnego rynku kształtowanego
przez zasadę równej, uczciwej konkurencji. Niestety jednak w dzisiejszych czasach
pracownicy coraz rzadziej identyfikują się ze swoim zakładem pracy co powoduje konieczność
zawierania umów o zakazie konkurencji również po zakończeniu współpracy z
firmą. Budowanie relacji pomiędzy przedsiębiorcą, a jego pracownikami powinno
być priorytetem w kształtowaniu właściwej polityki kadrowej opartej o zasady współżycia
społecznego. Takie działania gwarantują zarówno wydajność pracy jak i zapobiegają
nieuczciwym praktyką pracowników związanych podejmowaniem przez byłych pracowników współpracy
z podmiotami konkurencyjnymi.
Nasza pomoc
Wirtualne
biuro w Przeworsku, Jarosławiu oraz Rzeszowie stara się być lojalne wobec
swoich kontrahentów, a szczegóły zawieranych umów są znane wyłącznie ich
stronom. Nasze działania są ukierunkowane na budowanie długotrwałych relacji
zaufania.