Dlaczego wirtualne biuro musi weryfikować
tożsamość Klienta?
Wirtualne biuro musi zweryfikować tożsamość
Klienta, ze względu na przepisy ustawy o przeciwdziałaniu brudnych pieniędzy i
finansowaniu terroryzmowi, tak zwanych przepisów AML. Na podstawie tej ustawy
przedsiębiorcy prowadzący wirtualne biura mają status instytucji zobowiązanej
do stosowania środków bezpieczeństwa, które mają zapobiec praniu brudnych
pieniędzy lub finansowaniu terroryzmu. Takim środkiem bezpieczeństwa jest
właśnie ustalenie tożsamości Klienta oraz ustalenia danych beneficjenta
rzeczywistego.
W jaki sposób wirtualne biuro może weryfikować
tożsamość Klienta?
Tożsamość Klienta i osoby działającej w imieniu
Klienta można zweryfikować za pomocą:
- dokumentu tożsamości,
- podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą
ważnego kwalifikowanego certyfikatu,
- profilu zaufanego,
- dowodu osobistego z warstwą elektroniczną,
- przelewu elektronicznego,
- złożonego oświadczenia.
Weryfikacja dokumentu tożsamości
Podstawową metodą weryfikacji z klienta
wirtualnego biura jest sprawdzenie dokumentu tożsamości Klienta. Dokumentem tym
może być dowód osobisty, a w przypadku gdy Klient go nie posiada paszportu.
Dokumenty takie jak prawo jazdy, czy legitymacja zawodowa nie są takim
dokumentem. W celu weryfikacji dokumentu tożsamości pracownik wirtualnego biura
powinien sprawdzić autentyczność dowodu tożsamości, w szczególności
zweryfikować czy dokument ten nie nosi znamiona podrobienia lub przerobienia
oraz czy posługuje nim się osoba, której zdjęcie znajduje się na tym dokumencie
tożsamości. Pracownik wirtualnego biura może wykonać kserokopię tego dokumentu
lub skan tego dokumentu. Generalny Inspektor Danych osobowych zwrócił jednak
uwagę, że do wykonywania kopii dokumentów tożsamości należy podchodzić z
rezerwą, a wykonanie tej kopii musi być uzasadnione okolicznościami sprawy. W
przypadku zawarcia umowy o wirtualne biuro bez osobistej obecności Klienta lub
jego pełnomocnika istnieje możliwość weryfikacji dokumentu w trakcie
wideokonferencji. Klient powinien również złożyć oświadczenie zawierające dane
jego dokumentu tożsamości, tj. numer, serię, datę ważności oraz organ wydający
dokument. Weryfikacja tożsamości Klienta na podstawie dowodu osobistego może
być zawodna, gdyż istnieje ryzyko, że Klient może posługiwać się skradzionym
skradzionym lub podrobionym dowodem osobistym. Nie zawsze pracownik wirtualnego
biura jest w stanie wykryć takie działanie.
Weryfikacja przy pomocy podpisu elektronicznego
lub profilu zaufanego
Weryfikacja tożsamości za pomocą podpisu
elektronicznego lub profilu zaufanego polega na złożeniu podpisu za pomocą tych
podpisów pod dokumentem zawierającym umowę o wirtualne biuro lub załączników do
umowy. Jest to skuteczniejsza firma weryfikacji tożsamości w porównaniu do
sprawdzenia dokumentu tożsamości, gdyż w takim przypadku mamy pewność, że tożsamość
Klienta jest zweryfikowana już przez inny podmiot. W przypadku profilu
zaufanego będzie to bank, zakład ubezpieczeń społecznych lub urząd skarbowy. W
przypadku podpisu elektronicznego tożsamość jest weryfikowana przez uprawniony
podmiot. Chodzi oczywiście wyłącznie o podpis elektroniczny weryfikowany za
pomocą ważnego, kwalifikowanego certyfikatu, gdyż zwykły podpis elektroniczny
nie umożliwia zweryfikowania tożsamości jego posiadacza.
Weryfikacja tożsamości za pomocą elektronicznego
dowodu osobistego
Podobnie jak w przypadku podpisu elektronicznego
lub profilu zaufanego weryfikacja taka jest bardzo skuteczna. Weryfikacja ta
następują za pomocą dedykowanej aplikacji. W takim przypadku pracownik
wirtualnego biura może zweryfikować w sposób autentyczny i pewny autentyczność
dowodu osobistego, w szczególności danych dotyczących serii i numeru tego
dokumentu. Niestety jednak ze względu na fakt, że niewiele osób posiada dowodów
osobisty z warstwą elektroniczną metoda ta jest rzadko używana. Ponadto skorzystania
z tej formy weryfikacji oprócz elektronicznego dowodu osobistego konieczna jest
również jego aktywacja. Wiele osób, które posiadają taki dokument nie dokonują
aktywacji warstwy elektronicznej.
Weryfikacja za pomocą przelewu
Ta forma weryfikacja polega na tym, że Klient
wirtualnego biura opłaca pierwszą fakturę z danych konta firmowego lub dokonuje
z tego konta na konto wirtualnego biura symbolicznego przelewy w wysokości 1
zł. Ta metoda weryfikacji ma charakter pomocniczy. Oznacza to, że tej formie weryfikacji
musi towarzyszyć jeszcze inna forma weryfikacji tożsamości.
Złożenie oświadczenia potwierdzającego
autentyczność podanych danych
Ta firma weryfikacji tożsamości Klienta jest
stosowana, ale wyłącznie pomocniczo. Oświadczenia potwierdzającego dane Klienta
oraz beneficjentów rzeczywistych powinno być odebrane, jednak nie wyłącza to
obowiązku weryfikacji tożsamości Klienta za pomocą podpisu elektronicznego lub
dowodu tożsamości. W oświadczeniach tych należy podać dane dowodu osobistego Klienta i beneficjentów rzeczywistych. Należy także odebrać oświadczenie, na
okoliczność, że Klient nie zajmuje eksponowanego stanowiska politycznego w
rozumieniu ww. ustawy.
Sprawdzenie listy obostrzeń KNF oraz listy
sanacyjne
Przed zawarciem umowy o wirtualne biuro pracownik
wirtualnego biura musi sprawdzić czy dane Klienta lub beneficjentów
rzeczywistych jego firmy nie znajdują się na liście obostrzeń KNF oraz listach
sanacyjnych. W tym celu najlepiej skorzystać z zewnętrznego oprogramowania.
Chcesz zawrzeć umowę wirtualne biuro?
Napisz o nas lub zadzwoń. Dane kontaktowe
znajdziesz tutaj.