Rynek pracowników we współczesnych czasach
W
dzisiejszych czasach coraz trudniej pozyskać fachowych pracowników.
Przedsiębiorca może samodzielnie przeprowadzić rekrutację jeżeli poszukuje
pracowników lub może też powierzyć zadania z tym związane zewnętrznej firmie.
Procesem rekrutacji pracowników zajmują się agencję pośrednictwa pracy.
Poszukiwanie pracownika może mieć zarówno aktywny jak i bierny charakter. W
pierwszym przypadku polega to na samodzielnym kontaktowaniu się przez agencję z
potencjalnymi pracownikami, których firma ta poszukuje dla swoich
Zleceniodawców. W tym przypadku najczęściej osoby poszukujące pracowników
odpowiadają na ogłoszenia o gotowości do pracy lub też kontaktują się za
pośrednictwem społecznościowych portali pracowniczych takich jak linkedin.
Działaniem nieetycznym jest natomiast wyszukiwanie pracowników w innych formach
i próba pozyskania ich do swojej oferując korzystniejsze warunki. Działania
takie są jednak bardzo często stosowane.
Proces rekrutacji
Proces
rekrutacji może być jedno, bądź wieloetapowy. Pierwszym etapem jest
najczęściej weryfikacja dokumentów dostarczonych przez pracowników takich jak
CV, świadectwa pracy, dyplomy, czy inne dokumenty potwierdzające wykształcenie,
kwalifikację, a także doświadczenie pracownika pod względem spełnienia warunków
formalnych określonych w ofercie zatrudnienia. Następnie zwykle po tym etapie
następuje rozmowa kwalifikacyjna z wszystkimi lub niektórymi kandydatami do
zatrudnienia. Niekiedy etap rozmowy kwalifikacyjnej poprzedza etap egzaminu.
Egzamin taki ma zazwyczaj formę testu, a jego celem jest weryfikacji wiedzy
kandydata niezbędnej do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku. Przy
wyborze pracownika należy kierować się zarówno posiadanym przez niego
wykształceniem, jak i umiejętnościami miękkimi takimi jak zdolność do szybkiego
nawiązywania kontaktów oraz osiągania kompromisów. Bardzo istotne jest również
doświadczenie zawodowe. Należy przy tym zaznaczyć, że chodzi głównie o
doświadczenie w sektorze prywatnym, natomiast wartość doświadczenia sektorze
publicznym należy oceniać w każdym przypadku indywidualnie. należy podkreślić,
że to właśnie praca w prywatnych firmach ma największe znaczenie dla nabycia
przez pracownika kluczowych kompetencji.
Wewnętrzny dział rekrutacji
Niektóre
firmy prowadzące działalność na szerszą skalę tworzą wewnętrzny dział, który
zajmuje się pozyskiwaniem nowych pracowników. W niektórych przypadkach może to być
korzystne rozwiązanie zwłaszcza, gdy firma zatrudnia bardzo wielu pracowników.
Mniejsze firmy korzystają natomiast o ile nie wykonują tych czynności
samodzielnie z usług outsourcingowych. Agencja pośrednictwa pracy może mieć
również siedzibę w wirtualnym biurze, np. w Przeworsku, Jarosławiu lub Rzeszowie.