Dlaczego wirtualne
biura są zobowiązane do identyfikacji i weryfikacji tożsamości Klienta?
Taki wymóg nakłada na
wirtualne biura ustawa o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy i
finansowaniu terroryzmu. Przedsiębiorcy świadczący usługi, w zakresie udostępniania adresu do rejestracji podmiotu
posiadają status instytucji zobowiązanej do stosowania środków bezpieczeństwa finansowego,
do którego należy między innymi ustalenie danych Klienta oraz weryfikacja jego tożsamości.
Na czym polega
identyfikacja Klienta?
Identyfikacja Klienta polega
na ustaleniu danych Klienta oraz osób reprezentujących Klienta.
W przypadku osoby fizycznej
dane te obejmują:
- imię i Nazwisko,
- numer PESEL, a w
przypadku braku posiadania numeru PESEL datę urodzenia,
- numer i serie dokumentu
tożsamości,
- obywatelstwo,
- adres zamieszkania.
W przypadku jednostek
organizacyjnej, w tym osób prawnych dane te obejmują:
- nazwę,
- numer we właściwym rejestrze,
- adres prowadzenia działalności
gospodarczej.
Ponadto identyfikacja polega
również na ustaleniu danych osób reprezentujących podmiot, np. pełnomocników,
czy wspólników upoważnionych do reprezentowania podmiotu , a w przypadku osób prawnych również
osób uprawnionych do reprezentowania podmiotu, np. członków zarządu i prokurentów. Zakres
danych jest, w tym przypadku taki sam jak w przypadku osób fizycznych
prowadzących działalność gospodarczą. W przypadku beneficjentów rzeczywistych należy ustalić ich imię i nazwisko, numer
PESEL lub datę urodzenia oraz obywatelstwo.
Na czym polega
weryfikacja tożsamości Klienta?
Weryfikacja tożsamości
Klienta polega na ustaleniu, czy jest tym, za kogo się podaje. Oznacza to, ze
na tym etapie sprawdzamy, czy np. ktoś nie podszywa się pod Klienta.
Istnieją dwie podstawowe
metody weryfikacji tożsamości Klienta:
- za pomocą dokumentu tożsamości,
- za pomocą środków
identyfikacji elektronicznej , w tym kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego.
Weryfikacja za pomocą
dokumentu tożsamości
Weryfikacja za pomocą
dokumentu tożsamości polega na
sprawdzeniu autentyczności dokumentu tożsamości przez pracownika wirtualnego biura w biurze
lub na odległość trakcie wideokonferencji. W przypadku wideokonferencji
zalecane jest dodatkowo sprawdzenie drugiego dokumentu zawierającego dane Klienta, np. prawa jazdy lub paszportu, a
także dokonanie przelewu weryfikacyjnego. W razie potrzeby należy wykonać skan
dowodu osobistego lub paszportu albo ich kserokopie. Sprawdzenie dokumentu
tożsamości powinno być potwierdzone protokołem. Istnieje też możliwość weryfikacji
dokumentu tożsamości u notariusza, a takim przypadku Klient przesyła protokół
notarialny potwierdzający dane znajdujące się na dokumencie tożsamości.
Weryfikacja tożsamości
za podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego
Ten rodzaj weryfikacji
polega na tym, że umowa podpisywana jest kwalifikowanym podpisem,
elektronicznym lub profilem zaufanym. Ta druga metoda jest
znacznie bardziej skuteczna, gdyż kradzież danych dostępowych do kwalifikowanego
podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego jest znacznie trudniejsza,
niż w przypadku kradzieży dokumentu tożsamości. Ponadto w takim przypadku
istnieje możliwości weryfikacji tożsamości na odległość.
Nasze usługi
Jeżeli jesteś zainteresowany
naszymi usługami napisz lub zadzwoń. Dane kontaktowe znajdziesz tutaj.