Awizo, a pełnomocnictwo pocztowe

Co to jest awizo?

Awizo jest to dokument, który listonosz pozostawia w skrzynce pocztowej lub na drzwiach lokalu adresata informujący o możliwości odbioru korespondencji w placówce pocztowej. Awizo pozostawiane jest w sytuacji, gdy korespodencja musi zostać odebrana osobiście (np. przesyłka sądowa) lub gdy w lokalu adresata nie ma osób, które mogą odebrać list lub osoby te odmawiają odbioru korespondencji.

Kiedy listonosz nie powinien pozostawić awiza?

Jeżeli w lokalu przedsiębiorstwa listonosz zastanie adresata lub tzw. osobę czynną to wówczas nie powinien pozostawiać awiza. Osoba czynna w lokalu przedsiębiorstwa to każda osoba, która jest zatrudniona w lokalu, np. pracownik wirtualnego biura w Rzeszowie. W takiej sytuacji listonosz powinien doręczyć list, nawet gdy osoba ta nie posiada pełnomocnictwa pocztowego. Czasami zdarza się, że pracownik, który posiada pełnomocnictwo pocztowe nie jest obecny, a zastępuje go osoba, która takiego pełnomocnictwa nie posiada. Odmowa wydania korespondencji w takim przypadku jest praktyką nieprawidłową.

Czy listonosz lub pocztą uznają pełnomocnictwo notarialne?

Pomimo powszechnie obowiązujących przepisów w placówce pocztowej nie uznają pełnomocnictwa sporządzonego w formie notarialnej. Podobnie sytuacja kształtuje się w przypadku listonoszy. Takie działanie jest niezgodne z prawem.

Czy pełnomocnik musi być obecny przy udzielaniu pełnomocnictwa pocztowego?

Zdecydowanie nie. Na pełnomocnictwie pocztowym podpis składa tylko mocodawca, który musi podać dane pełnomocnika. Niestety jednak w niektórych placówkach pocztowych wymagana jest obecność pełnomocnika. W takim przypadku najlepiej udać się do innej placówki pocztowej lub złożyć skargę do kierownika jednostki.

Gdzie można udzielić pełnomocnictwa pocztowego?

Pełnomocnictwa pocztowego można udzielić na formularzu dostępnym w każdej placówce pocztowej. Pracownik poczty po okazaniu dokumentu tożsamości mocodawcy poświadcza autentyczność jego podpisu. Jednocześnie pełnomocnictwo takie będzie skuteczne w każdej placówce pocztowej, gdyż dane zawarte w pełnomocnictwie zostaną wprowadzone do systemu informatycznego poczty. Pełnomocnictwo pocztowe podlega opłacie w kwocie 21 zł.

Czy pracownik wirtualnego może odebrać awizo?

Tak. Usługa ta jest bezpłatna. Pracownik wirtualnego biura, który posiada pełnomocnictwo pocztowe może odebrać korespondencję w placówce pocztowej. Odbiór takiej przesyłki jest możliwy zaraz następnego dnia po otrzymaniu awizo. Wcześniejszy odbiór nie jest możliwy, gdyż przesyłką znajduje się w posiadaniu listonosza. Dopiero gdy listonosz zakończy pracę, korespondencja będzie gotowa do odbioru w placówce pocztowej. Można też skorzystać z usługi ponownego doręczenia na życzenie.

Od kiedy biegną terminy sądowe?

Terminy sądowe biegną dopiero po odebraniu przesyłki, której dotyczyło awizo, a nie od dnia pozostawienia awiza. Czasami zatem odmowa odebrania przesyłki może być korzystna, gdyż wydłuży to termin np. do złożenia apelacji od wyroku. Za datę doręczenia uznaje się dzień odebrania pisma z poczty.

Czy adwokat lub radca prawny może odebrać pismo z poczty?

Tak, ale musi posiadać pełnomocnictwo pocztowe. Niestety placówki pocztowe nie uznają nawet pisemnych pełnomocnictw udzielonych zawodowym zastępcą procesowym. Jest to praktyka nieprawidłowa, ale bardzo ciężko z nią walczyć. Najlepiej jest udzielić pełnomocnictwa w formie wymaganej przez pocztę.

Szukasz wirtualnego biura w Rzeszowie?

Zadzwoń lub napisz. Dane kontaktowe znajdziesz tutaj. Zakładamy spółki oraz prowadzimy ich księgowość.